Du er altid velkommen til at kontakte os med spørgsmål.
Generelle spørgsmål
Har du generelle spørgsmål til Folkekirkens Nødhjælp, eller ved du ikke hvem, du skal henvende dig til, så send os en mail på besked@dca.dk
Ringede vi dig op?
Hvis du har engageret dig i Folkekirkens Nødhjælp (fx ved at donere til vores arbejde eller ved at deltage i vores oplysningsaktiviteter), så har vi muligvis ringet til dig for at høre, om du vil støtte vores arbejde med en fast månedlig donation.
Læs mere om vores telemarketingsarbejde eller skriv til os på besked@dca.dk, hvis du har spørgsmål eller kommentarer.
Vil du ændre kontaktoplysninger?
Hvis du ønsker at ændre dine kontaktoplysninger, så send os en mail med dine nye oplysninger på besked@dca.dk
Vil du stoppe din faste støtte?
Du kan afmelde din faste støtte til Folkekirkens Nødhjælp ved at skrive en mail til os på besked@dca.dk eller ved at ringe til os på 3315 2800 kl. 10-15 på hverdage.
Men husk, at du også kan sætte dit månedlige støttebeløb ned eller stoppe aftalen i en kortere periode, hvis du har brug for det. Tag fat i os, så vi kan hjælpe dig til den bedste løsning.
Spørgsmål til en fast betalingsaftale
Hvad går mine penge til, når jeg har en fast betalingsaftale med Folkekirkens Nødhjælp?
Langt størstedelen af din støtte går direkte til mennesker i nød.
– Til at redde liv, når krigen, klimaforandringerne eller katastrofen rammer
– Til at opbygge robuste lokalsamfund uden sult, fattigdom og undertrykkelse
– Til at bekæmpe ekstrem ulighed, undertrykkelse og forskelsbehandling
Sammen med vores globale netværk ACT Alliance (Action by Churches Together) arbejder vi i mere end 140 lande – primært i Afrika, Mellemøsten og Asien. Din hjælp gør, at vi kan samarbejde med lokale partnere, udviklingsorganisationer og menneskerettighedsgrupper. På den måde sikrer vi, at hjælpen når ud til dem, der har allermest brug for den.
Når du giver 100 kr., fordeler de sig generelt sådan her:*
· 82 kr. til at hjælpe mennesker i nød, fx katastrofehjælp og sultbekæmpelse.
· 12 kr. til indsamlings- og oplysningsaktiviteter.
· 6 kr. til drift af vores kontorer i Danmark og ude i verden.
Se vores regnskab her.
*Fordelingen afhænger af, hvad du har valgt at støtte, da vores indsamlinger går til forskellige formål.
Hvordan kan jeg følge med i, hvad mine penge går til?
Har du givet os dine kontaktoplysninger, vil vi løbende sende dig e-mails, sms eller breve omkring projekter, du er med til at støtte. Hvis større katastrofer rammer, vil vi også kontakte dig og spørge, om du vil være med til at hjælpe ofrene for katastrofen. Du kan altid framelde dig kommunikation på e-mail, sms eller brev, hvis du ikke længere ønsker at høre fra os.
Hvor længe løber min faste betalingsaftale hos jer?
Jo længere du støtter, jo mere hjælper du verdens mest udsatte mod et bedre liv. Men det er helt op til dig at selv at vurdere, hvor længe du ønsker at være med. Du kan altid framelde dig din betalingsaftale aftale om støtte, og i stedet donere efter dine egne ønsker og muligheder. Og du skal vide, at vi sætter pris på hver eneste krone – også selv om det er mindre beløb, der doneres en gang imellem.
Hvordan kan jeg give lidt mere om måneden til jeres arbejde?
Får du ekstra plads i din økonomi, er det heldigvis let at donere mere til verdens mest udsatte. Du kan enten give en engangsdonation på vores hjemmeside www.noedhjaelp.dk eller købe en gave til dig selv eller én, du holder af, fra vores mange meningsfulde gaver – her sælger vi alt fra geder til køkkenhaver.
Alle gaverne gavner direkte hos én af verdens mest udsatte familier.
Ønsker du at give ekstra i én særlig måned om året (fx i december), eller vil du øge din månedlige betaling til os? Så kontakt os på besked@dca.dk eller 3315 2800 og fortæl, at du ønsker at donere et højere beløb hver måned, eller at du ønsker en fast ekstra donation en gang om året.
Kan min betalingsaftale blive dyrere?
Indimellem oplever vi, at priserne i udviklingslandene stiger så meget, at vi bliver nødt til at bruge flere danske kroner på at opnå samme effekt med vores hjælp. Er det tilfældet, kan vi komme i situationer, hvor vi hæver det faste donorbeløb med op til 10 kr. pr. måned. Det vil maks. ske én gang årligt. Samtidig kan gebyrstigninger hos NETS og lign. betyde, at vi bliver nødt til at opkræve et gebyr hos dig for at få samme mulighed for at hjælpe verdens mest udsatte. Er dette tilfældet vil vi altid forsøge at få dig til at flytte din aftale til billigere betalingskanaler først.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har mulighed for at betale i en måned?
Bliver det svært for dig at betale dit støttebeløb i en måned eller to, så tag fat i os på besked@dca.dk eller tlf. 3315 2800 og fortæl, at du ønsker at springe et par betalinger over. Det er intet problem!
Hvordan afmelder jeg mig min betalingsaftale?
Hvis du ikke længere har mulighed for at hjælpe verdens mest udsatte med en fast, månedlig donation, kan du altid framelde dig aftalen. Det er helt OK, og du skal blot kontakte os på besked@dca.dk eller 3315 2800 for at afmelde din støtte.
Hvordan får jeg skattefradrag for mine donationer til Folkekirkens Nødhjælp?
Hvis du har oplyst dit CPR-nummer til os, får du automatisk skattefradrag for de donationer, du giver til Folkekirkens Nødhjælp. Det gælder både for din månedlige eller årlige betaling, for dine ekstra donationer, og hvis du køber en gave fra vores gavekatalog (www.givenged.dk).
Du kan få fradrag på helt op til 18.300 (2024) kroner om året, og vi indberetter automatisk alle dine donationer til SKAT.
Du behøver ikke selv at foretage dig noget.
Læs mere her
Spørgsmål til Giv en Ged
Hvordan gør jeg?
Så enkelt er det at købe verdens bedste gave:
1. Vælg gave
Begynd med at vælge den gave, du ønsker at købe, tryk herefter på knappen for levering med post eller print-selv. Klik så på Tilføj til kurv.
2. Indkøbskurven
Angiv det antal gavekort, du ønsker at købe.
3. Overvej en ekstra donation
Du har her mulighed for at give en ekstra donation til mennesker i nød. Vi sætter pris på hver en krone.
4. Gå til kassen
Tryk på knappen Gå til kassen
4. Personlige oplysninger
Indtast navn, adresse mm.
5. Print selv til-og fra-felt
Hvis du har valgt Print selv, indtaster du til-og-fra-oplysninger og evt. en personlig besked.
6. Betaling
Indtast dine betalingsoplysninger, gennemfør betalingen og modtag en kvittering.
7. Kvittering
Har du valgt print selv, vil gavekortet være vedhæftet i din kvitteringsmail.
Hvad får jeg?
Når du køber en gave, f.eks. en ged, så får du ikke en ægte ged med posten. Du får et gavekort med et billede af en ged, som du kan give til en, du holder af.
Gavekortet indeholder et lille digt og en infografik, der fortæller modtageren om gaven og konceptet. Der er også plads til, at du kan skrive en personlig hilsen.
Den rigtige ged køber vi på et lokalt marked og giver den til en fattig familie. Modtageren af geden skal give det førstefødte kid til en anden fattig familie, så endnu flere kan få glæde af gaven. De næste kid kan sælges og pengene bruges til f.eks. mad, skolegang og medicin. Et gavekort kan være med til at give en fattig familie mulighed for selv at bekæmpe fattigdom og skabe et værdigt liv.
Hvad er print-selv kort?
Når du vælger print-selv, får du tilsendt gavekortet som PDF i din kvittering, så du kan printe det selv.
Det betyder, at du ikke betaler porto, og du kan altid vælge print-selv kortet. Så mangler du en sjov og meningsfuld gave i sidste øjeblik, er det bare at gå på givenged.dk.
Du kan downloade gavekortet på kvitteringssiden via et link og i kvitteringsmailen, som du modtager efter dit køb.
Hvis din kvitteringsmail og/eller gavekortet mangler, så tjek gerne dit spam-filter, da det desværre nogle gange ryger deri.
Sender I til udlandet?
Vi sender desværre ikke de fysiske gavekort til udenlandske adresser. I stedet for kan du vælge print selv-gavekort, som kan printes lige meget, hvor du befinder dig.
Hvor ofte sendes gavekortene?
Vi sender gavekort ud to gange om ugen.
I december måned sender vi gavekort ud hver dag. Vi skal have din bestilling inden midnat dagen før, hvis det skal med den efterfølgende dag.
Du skal forvente ca. fem-syv hverdages levering med PostNord. Folkekirkens Nødhjælp kan ikke drages til ansvar for forsinkelser hos PostNord.
Vælger du print-selv gavekort, vil det være vedhæftet i din kvitteringsmail. Du kan også printe det direkte fra kvitteringssiden, efter købet er gennemført.
Står prisen på gavekortet?
Nej, prisen på gaven er ikke gengivet på gavekortet.
Kan jeg få fradrag, når jeg køber et gavekort?
Ja!
Du kan få skattefradrag helt op til 17.200 kr. årligt (2022).
Når du køber et af vores gavekort, kan du angive dit CPR-nr. som del af dine faktureringsoplysninger. Gør du det, indberetter vi automatisk beløbet til skat.
Du skal derfor ingenting foretage dig for at få fradrag.
Hvorfor er en ged så nyttig?
Æder den ikke bare afgrøderne og dør i tørketider ligesom kvæget?
En ged er nyttig, fordi den giver en fattig familie mulighed for bedre ernæring og mulighed for, gennem salg af kid, at tjene penge til f.eks. betaling af skolegang eller medicin. Den giver effektiv gødning til markerne og er nem at holde, da den bare spiser græs og vilde planter. Udover det yngler geden nemt og er et velkendt samt udbredt dyr. Gederne er ikke lige så sårbare over for tørke som kvæg, og de udleder langt færre drivhusgasser end kvæg.
Når vi giver geder, er det altid som led i en overordnet ”pakke” hvor der indgår:
(1) træning i miljørigtige metoder at holde gederne på, så de ikke ødelægger afgrøder eller naturen,
(2) adgang til og træning i dyre-sundhed, der inkluderer ormemidler og vaccinationer, og
(3) etablering af komiteer, der sørger for, at arbejdet med gederne forløber, som det skal. Vi køber altid gederne på lokale markeder, så vi støtter den lokale økonomi.
Det første kid, som fødes skal gives videre til en anden fattig familie. Herefter er der mulighed for at øge bestanden.
Hvad går mine penge til?
Enhver gave du køber, støtter Folkekirkens Nødhjælps arbejde til fordel for verdens mest udsatte mennesker.
Enhver gave fungerer som en donation, og vores lokale partnere bruger pengene til det specifikke program eller projekt, som gavekortet angiver.
Din donation er således bundet til det særlige formål, du gerne vil støtte.
Hvorfor ligger der ikke et regnskab for Giv en ged (fra 2013 og frem) på hjemmesiden?
Giv en ged er en del af den generelle indsamlingstilladelse, og der offentliggøres derfor ikke længere selvstændigt regnskab for kampagnen.
Hvorfor bruger I penge på at markedsføre Giv en ged-gaverne?
Vi investerer i markedsføring, historier fra projekterne, et website og annoncering for den vej at gøre danskerne opmærksom på de mange bæredygtige projekter, vi understøtter, og for at gøre opmærksom på, hvordan danskerne kan støtte disse projekter.
Vi tilstræber, at vi over en fem-årig periode får fire kroner igen, hver gang vi investerer en krone. Derfor skal regnskabet ses over en periode på mindst fem år. Mange af dem, der køber geder og andre gaver, får en så god oplevelse, at de efterfølgende bliver faste bidragsydere.
Hvorfor fortsætter I med Giv en ged-kampagnen?
Danskerne synes (heldigvis) stadig, at Giv en ged-kampagnen er relevant, konkret og sjov.
Giv en ged-konceptet er særdeles effektivt til at nå nye målgrupper og få danskere, vi ellers aldrig ville komme i kontakt med, til at give for første gang. Det er samtidig et godt supplement til julegavernne og til brug ved værtindegaver, mandelgaver og pakkegaver til julens mange arrangementer.
Folkekirkens Nødhjælp har valgt at fortsætte med og intensivere indsatsen i forhold til Giv en Ged-gaverne, fordi projekterne er effektive ift. at opbygge robuste lokalsamfund og dermed en bæredygtig fremtid blandt verdens mest udsatte mennesker.
Giv en ged-kampagnen understøtter budskabet om, at fattigdom, sult og ulighed kan bekæmpes, og at langsigtet udviklingshjælp nytter.
Hvad gør I, hvis I sælger flere geder end et land har mulighed for at modtage?
Vi kommer aldrig til at sælge for mange geder.
Skulle det ske, at vi sælger flere geder, end et enkelt land har mulighed for at modtage, så vil gederne komme til at indgå i andre allerede eksisterende projekter – hvis ikke i Malawi, så i Etiopien, Nepal eller et andet land, hvor vi arbejder, og hvor vi ved, at gederne vil gøre nytte.
Hvad gør I, hvis I sælger flere geder end et land har mulighed for at modtage?
Folkekirkens Nødhjælp giver geder, høns, køkkenhaver med videre til familier i landsbyer, hvor vi i forvejen arbejder med at opbygge lokalsamfund og sikre bæredygtig udvikling.
Giv en Ged-kampagnen giver os mulighed for at synliggøre nogle af de mest alvorlige globale problemer: Fattigdom, sult, ulighed og klimaforandringer.
Giv en ged-kampagnen giver danskerne mulighed for at handle.
Vores partnere og regionalkontorer i vores programlande er med til at sikre, at gaverne når ud til de mest udsatte, og at de hjælpes godt på vej. Gaverne indgår i allerede eksisterende projekter inden for fødevaresikkerhed og katastrofeforebyggelse og med partnere, som vi har samarbejdet med i lang tid.
I Folkekirkens Nødhjælp arbejder vi for at nære håbet og dermed virkelysten hos lokalbefolkningen. Vi engagerer og samarbejder med lokalbefolkningen og indgår partnerskaber med lokale kræfter for at skabe bæredygtige løsninger, der understøtter mere robuste samfund.
Det betyder, at vores hjælp afspejler de faktiske, lokale behov. Det betyder også, at de landsbyer, vi arbejder i, har indflydelse på, hvilke gaver vi sælger, og hvilke de modtager.
Bruger I alle de indsamlede midler til kampagneudgifter?
Nej, de indsamlede midler fra salget af Giv en ged-gavekortene kommer som lovet ud til de fattige familier, danskerne har givet dem til. Midlerne er placeret på en uddelingskonto og bliver løbende anvendt i vores arbejde ude.
Ca. 8 procent går til administration for at sikre høj kvalitet af og kontrol med midler betroet til Folkekirkens Nødhjælp.
Spørgsmål til #TagDel
Hvad er #TagDel?
#TagDel er en kampagne lavet primært til unge. Kampagnen er en del af Folkekirkens Nødhjælps børne- og ungdomskampagne. #TagDel hed tidligere karavanen. Et #TagDel-besøg er derfor det samme som et karavane-besøg.
#TagDel er optakt til Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling. Med Sogneindsamlingen rækker diakonien ud i verden. At samle ind til mennesker i nød er et meget konkret udtryk for, at vi som kirke og mennesker kærer os om vores medmennesker. Sogneindsamlingen går på denne måde hånd i hånd med det diakonale arbejde, som finder sted lokalt herhjemme.
Hvem er målgruppen?
Alle, der lyster, kan bestille #TagDel.
Den primære målgruppe er børn og unge mellem 12 og 17 år.
#TagDel er målrettet konfirmandforberedelsen, foreninger, spejdergrupper, FDF-kredse, skoler, efterskoler og gymnasier, men det kan også bruges til voksne og ældre.
Hvordan foregår #TagDel?
Når du bestiller #TagDel, kan du enten vælge at få besøg eller modtage aktivitetsmaterialet.
Et #TagDel-Besøg er en foredragsturne, hvor danske unge, der har været ude og opleve livet i verdens fattigste egne, kommer på besøg. Undervejs fortæller de og laver aktiviteter.
Et #TagDel-aktivitetskatalog er et materiale, som du selv skal afvikle.
Begge dele indeholder dilemmaer, aktiviteter, film og naturligvis indledning og afslutning. Det kræver således ingen særlige kompetencer eller remedier at få besøg af eller selv afvikle.
Hvornår foregår #TagDel?
#TagDel-Besøg kører i ugerne 9 og 10 inklusive weekender. #TagDel-Aktivitetsmaterialet er klar til brug fra januar til og med indsamlingen.
Hvad koster det?
Et besøg koster 2300 kroner.
Et fysisk aktivitetsmateriale koster 99 kroner. Et digitalt aktivitetsmateriale er gratis.
Alt er gratis for foreninger, skoler og efterskoler.
Hvor lang tid varer et besøg?
Vi tilrettelægger længden af et besøg, så det passer til jer.
Det kan vare alt fra 1 time til 2,5 timer inklusive pauser.
Aktivitetsmaterialet er beregnet til at tage 1,5 time at afvikle.
Hvad kræver det at få booke?
#TagDel er en del af Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling. Vi forventer derfor, at I deltager i indsamlingen og aktivt hjælper med at engagere tilhørerne. Derforuden kræver det ikke særlig viden eller særlige kompetencer at få besøg.
Er der ikke allerede en indsamling i jeres område, hjælper vi gerne med at organisere én indsamling.