Jens Schollert Steenstrup har frivillighed på skoleskemaet, og nu har han selv taget næste skridt. I dag står han i sin fritid bag disken i Folkekirkens Nødhjælps Wefood-butik på Nørrebro i København. Både Jens og hans underviser er enige i, at frivillighed bør fylde mere for flere skoleelever.
Mere selvtillid, erhvervserfaring og flere venner. Det er blot nogle af de fordele, mange unge får med i rygsækken, når de laver frivilligt arbejde. Det viser Ungeanalysen 2023 fra Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF).
19-årige Jens Schollert Steenstrup er en af dem, der har valgt livet som frivillig til, og det har gjort en mærkbar forskel.
Jeg har svært ved at koncentrere mig, men det gør ikke noget i Wefood.Jens Schollert Steenstrup
Til daglig studerer han på STU; Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, som er for unge med særlige behov, der ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse.
Her er frivillighed en del af undervisningen, og i den forbindelse kom han tidligere på året forbi Wefood på Nørrebro i København. Det gav ham så meget glæde og gejst, at han nu er en af de frivillige, der driver butikken.
Mindre pres, mere frihed
Wefood-butikken, som Folkekirkens Nødhjælp står bag, huser frasorterede varer fra grossister, leverandører og supermarkeder. Det er varer, som ingenting fejler, men som her bliver solgt til en god pris i stedet for at blive kasseret og ende som madspild.
Jens er akkurat mødt på arbejde, da han spotter en beskidt tube sennep. Han svinger kluden i sin hånd frem og tilbage over det bøjelige plastik og placerer det rene resultat tilbage på hylden.
Her kan hans sans for detaljen få frit løb, og den frihed motiverer Jens, som suger de praktiske opgaver til sig.
“Jeg har lært at være mere hjælpsom, tålmodig og opmærksom gennem mit frivillige arbejde i Wefood,” siger Jens Schollert Steenstrup
Undervisning med gods i
Pia Gelardi Pedersen er til dagligt lærer for Jens og arbejder på Hans Knudsen Instituttets STU i København. Hver fredag åbner hun Wefood-butikken med fem af sine elever.
“Det er en del af uddannelsen at være i gruppe-praktik, og jeg synes bare, det er megasejt, at Jens nu også bruger sin fritid på at være frivillig i Wefood,” fortæller hun.
Årsagen til, at skolen har valgt at prioritere praktik og frivilligt arbejde i skoletiden, er, at det gør de unge klogere både på dem selv og andre. Her er Wefood et trygt sted at udvikle sig i.
Jeg kan se, de unge trives bedre i hverdagen, fordi de finder ud af, at de kan meget mere, end hvad de selv troede.Pia Gelardi Pedersen
Udover deres egne nyopdagede evner får eleverne også en større viden om det samfund og den verden, som de er en del af. Netop dét, mener Pia Pedersen, er svært at give videre, når eleverne sidder på skolebænken med hovedet begravet i en bog.
“Jeg tror, at det kan tilføre eleven et helt nyt lag, at man bliver mere opmærksom på andre mennesker i verden, end bare en selv. Det kan bidrage til en større åbenhed og måske en anden måde at se verden på generelt,” siger Pia Pedersen og uddyber, at mødet med virkeligheden fodrer de unge med flere menneskelige kompetencer.
Se også: Vi har brug for dig som frivillig i Wefood
“Her kan jeg virkelig gøre en forskel”
Det var også Wefoods værdikamp, der tog Jens med storm. Han har i mange år hørt om mennesker, der sulter verden over: “Jeg vidste ikke, hvordan jeg kunne hjælpe.”
Nu giver Jens et par timer af sin fritid et par gange i måneden. Den tid bliver til penge, som går direkte til mennesker i nød.
“Jeg hiver mit gode humør fra Wefood hele vejen hjem til min familie,” fortæller Jens, imens hans mundvig strækker sig fra øreflip til øreflip. Det er nemlig ikke alene arbejdets formål, som lokker Jens ud af døren, men også de frivillige kollegaer.
Når alle kommer med overskud og entusiasme,Jens Schollert Steenstrup
smitter det af på fællesskabet.
Ungeanalysen fra DUF viser netop, at næsten halvdelen af de unge, der laver frivilligt arbejde, siger, at deres frivillige arbejde ligger på top tre over de vigtigste fællesskaber sammen med venner og familie.
Frivillighed på skoleskemaet
Regeringens skoleudspil vil gøre folkeskolen mere praktisk og give mere frihed til de danske skolelærere. Pia Gelardi Pedersen har et bud på, hvad de kan gøre med den frihed:
“Jeg synes, at frivillighed skal på skoleskemaet, fordi eleverne bliver inkluderet i et nyt fællesskab. Her er man en del af noget større, hvor man faktisk gør en forskel for andre,” siger speciallæreren fra STU.
For Jens er der ingen tvivl om, hvad samarbejdet mellem Wefood og uddannelsen har gjort for ham. Frivillighed har gjort ham gladere og åbnet nye døre.
Jeg er blevet klogere på, hvad jeg vil i fremtiden. Jeg vil arbejde med mennesker.Jens Schollert Steenstrup
Projekt Frivillig i Fællesskab
Samarbejdet mellem Hans Knudsen Instituttet STU København og Wefood blev arrangeret af Frivilligcenter Vesterbro/Kgs. Enghave/Valby som et led i Projekt Frivillig i Fællesskab.
Projektet er 4-årigt og kører fra oktober 2022 til september 2026. I samarbejde med Sammenslutningen af Unge med Handicap (SUMH) arbejdes der for, at flere unge med handicap bevæger sig ud af ensomhed og ind i frivillige fællesskaber.
Læs mere om Projekt Frivillig i Fællesskab.
- STU; Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, er et treårigt uddannelsestilbud rettet mod unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov under 25 år, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse, selv om der ydes specialpædagogisk støtte.