Hos Folkekirkens Nødhjælp arbejder vi for at opretholde de højeste standarder for integritet, ansvarlighed og gennemsigtighed i alle vores aktiviteter.
For at understøtte indsatsen har vi oprettet både FKN klagesystem og en FKN Whistleblowerordning. De to kanaler har forskellige formål og processer, men de er begge etableret for at give dig mulighed for at indberette dine bekymringer til FKN.
Inden du bruger kanalerne, kan du i første omgang overveje om en sag bedst løses ved hjælp af din HR-repræsentant, nærmeste leder eller en anden medarbejder. Er du ikke tryg, eller vurderer du, at sagen er for alvorlig, kan du bruge en af kanalerne.
Folkekirkens Nødhjælp klagessystem
Hvem kan bruge det?
- Partnere, Leverandører, Freelancere, Konsulenter
- Personer berørt af Folkekirkens Nødhjælps projekter
- Personer støttet af Folkekirkens Nødhjælp
- Medlemmer af lokalsamfundet
- Folkekirkens Nødhjælps donorer
- Frivillige i Folkekirkens Nødhjælp
- Medarbejdere i Folkekirkens Nødhjælp
Hvad skal Rapporteres?
FKN Klagesystem er den udpegede indberetningskanal for alle operationelle klager, som vedrører kvaliteten af FKN’s arbejde lokalt og globalt. FKN tager også imod også følsomme klager, disse er klager der vedrører enhver adfærd fra FKN’s medarbejdere eller personale fra partnerorganisation støttet af FKN’s midler, som er alvorlige brud på Folkekirkens Nødhjælps adfærdskodeks og relaterede politikker.
Medarbejdere bør bruge FKN Whistleblowerordningen, hvis de er vidne til hændelser, der er defineret som følsomme klager.
Eksempler på operationelle klager:
- Enhver positiv eller negativ feedback om implementeringen af Folkekirkens Nødhjælps programmer
- Eventuelle problemer med fundraising-aktiviteter, oplysning eller politiske udtalelser
- Folkekirkens Nødhjælps medarbejderes adfærd, der ikke klassificeres som en følsom klage
- Utilstrækkelig kvalitet og kvantitet i implementeringen af programaktiviteter
- Partneres utilfredshed med kontrakter og generelt samarbejde
Eksempler på følsomme klager:
- Brud på Folkekirkens Nødhjælps adfærdskodeks
- Økonomiske overtrædelser
- Misbrug og chikane på arbejdspladsen
- Seksuel udnyttelse, misbrug eller chikane
- Ledelses- og forvaltningsspørgsmål
- Sikkerheds- og tryghedsanliggender
- Miljømæssige overtrædelser
- Brud på Privatlivspolitik og databeskyttelseslove
- Overtrædelse af menneskerettigheder
- Juridiske og regulatoriske overtrædelser
Essentielle funktioner:
- Tilgængelighed: Systemet er åbent for alle, der ønsker at rapportere en bekymring, og sikrer, at alle klager behandles med retfærdighed, fortrolighed og integritet.
- Bredt omfang: Dækker et bredt spektrum af bekymringer fra programmers implementeringskvalitet til etiske overtrædelser.
- Beskyttelse: Folkekirkens Nødhjælp beskytter klagere mod enhver form for gengældelse eller straf, når de rapporterer bekymringer i god tro.
- Fortrolighed: Alle oplysninger relateret til klager håndteres med streng fortrolighed for at beskytte klageren, berørte personer og tredjeparter.
- Anonymitet: Folkekirkens Nødhjælps Klagesystem accepterer på nuværende tidspunkt ikke anonyme rapporter, da det kan skabe komplikationer i efterforskningen.
Kontakt
Accountability and Complaint Advisor, Barbara Chiari, bachi@dca.dk
Læs mere om Folkekirkens Nødhjælp Klagesystem her.
Folkekirkens Nødhjælp Whistleblower-ordning
FKN Whistleblowerordning er designet til at personer fortroligt kan rapportere alvorlige overtrædelser (ulovlige, uetiske lovovertrædelser eller usikker praksis) inden for Folkekirkens Nødhjælps aktiviteter.
Det kan være overtrædelser, der sker, er sket eller vil ske i fremtiden, og som er i offentlighedens interesse. Ordningen kan bruges af nuværende og tidligere medarbejdere, rådsmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, den øverste ledelse og praktikanter. Ordningen bruges til at rapportere sager om:
- Lovovertrædelser
- Overtrædelser af arbejdsmiljøregulering
- Overtrædelser af miljørlovgivning
- Overtrædelser af EU- og dansk lovgivning
- Alvorlige etiske overtrædelser
- Økonomiske forseelse
- Alvorlige overtrædelser af Folkekirkens Nødhjælps adfærdskodeks
Essentielle funktioner
- Tilgængelighed: FKN Whistleblowerordningen er ikke åben for alle, den er designet til at blive brugt af medarbejdere, rådsmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, øverste ledelse og praktikanter.
- Snævert omfang: Denne ordning bruges kun til at rapportere alvorlige forseelser, lovovertrædelser og uetisk adfærd.
- Juridisk beskyttelse: Whistleblowere er beskyttet af EU-direktivet og den danske whistleblower lov. Disse love inkluderer beskyttelse mod repressalier før, under og efter, at whistlebloweren har indgivet en rapport. Whistleblowere er også garanteret fortrolighed omkring deres identitet.
- Anonymitet: FKN Whistleblowerordningen giver mulighed for anonym rapportering. Folkekirkens Nødhjælp opfordrer dig til ikke at rapportere anonymt, da det kan forsinke og forstyrre efterforskningen og begrænse effektiviteten af de tilbudte beskyttelser.
Kontakt
Investigations Advisor, Anna Katrine Hansen, akha@dca.dk
Læs mere om FKN Whistleblowerordningen her.
Hvad er forskellene?
Aspekt | FKN Whistleblower Ordning | FKN Klagesystem (relevant for FKN ansatte) | FKN Klagesystem (relevant for eksterne parter) |
Definition | Rapportering af alvorlige forseelser, ulovlige aktiviteter eller uetisk adfærd. | Rapportering af personlige klager eller problemer relateret til utilfredshed med programmet/projekter. | Rapportering af følsomme klager. Rapportering af personlige klager relateret til utilfredshed eller konflikter. |
Eksempler | Svindel eller økonomisk forseelse, Korruption eller bestikkelse, Overtrædelser af arbejdsmiljøregulering, Overtrædelser af miljølovgivning, Systemisk diskrimination eller chikane, Overtrædelser af love og regler. | Interpersonelle konflikter Uretfærdig behandling eller bias | Bedrageri eller økonomisk uredelighed, Korruption eller bestikkelse, Seksuel udnyttelse eller misbrug, Utilfredshed med kvalitet eller kvantitet af en service, Partners utilfredshed med samarbejdsaftale, Andre brud på adfærdskodeks forpligtelser. |
Formål | At adressere systemiske eller alvorlige problemer, der påvirker organisationen eller offentlighedens interesse. | At løse personlige eller mindre problemer, der påvirker individer. | At tage fat på alvorlige problemer, der påvirker organisationen, og at løse personlige eller mindre problemer, der påvirker individer. |
Rapporteringskanaler | Dedikeret Whistleblower-ordning Kan bruge interne eller eksterne rapporteringskanaler. | Internt klagesystem. | Internt klagesystem. |
Proces | Uafhængig undersøgelse Efterforskeren sidder i FKN’s Risiko og Compliance Kontrolenhed. | Intern undersøgelse Efterforsker sidder i FKN’s Strategi, Kvalitets og Ledelsesenhed. | Intern eller ekstern undersøgelse. Efterforskeren sidder i FKN’s Strategi, Kvalitets og Ledelsesenhed. |
Fortrolighed | Stærke fortrolighedsforanstaltninger. | Fortrolighed respekteres. | Fortrolighed respekteres. |
Beskyttelse | Juridiske beskyttelse fra EU- og dansk lovgivning. | Organisationens politikker beskytter klageren med høj fortrolighed, men ingen juridisk beskyttelse | Organisationens politikker beskytter klageren med høj fortrolighed, men ingen juridisk beskyttelse. |
Resultat | Kan føre til juridiske handlinger, hvis nødvendigt. Organisatorisk læring og udvikling. Yderligere undersøgelser. Disciplinære foranstaltninger. | Usandsynligt at have juridiske konsekvenser. Justeringer af arbejdsmiljø. Mæglingssessioner. Ændringer i FKN’s praksis | Kan føre til juridiske skridt, hvis nødvendigt. Organisatorisk læring og udvikling. Iværksættelse af yderligere undersøgelser. Disciplinære foranstaltninger. Ændringer i FKN’s praksis. |
Juridisk ramme | EU-direktivet om beskyttelse af whistleblowere. Dansk lov om beskyttelse af whistleblowere. | Interne FKN-politikker. | Interne FKN-politikker. |
Anonym rapportering | Understøttet men ikke opfordret. | Ikke understøttet, da det ikke er passende. | Ikke understøttet, da det ikke er passende. |